Jaarverslag: Diederik en ik

Anderhalve week geleden Nico Dijkshoornde ik bij het eindejaarsdebat van het Soeterbeeckprogramma, op de RU. Een debat over de belangrijkste nieuwsfeiten van 2012 dus. Hierbij het verhaal/gedicht dat ik tijdens het debat schreef, met wat kleine aanpassingen:

Diederik en ik

Diederik en ik besloten die ochtend in alle vroegte een wandeling te maken.

Op het strand lag een homp vlees
Diederik wees,
en mompelde dat het een walvis is

We zijn er heen gaan lopen.
Diederik zuchtte: ‘Ik ben pas begonnen met deze wandeling, maar ik ben nu al doodop’
We besloten even te gaan zitten.

Op een walvis gezeten keken Diederik en ik
wat uit over de zee.
De zee die zich terugtrekt, de zee die optrekt.
Wispelturigheid.
Daar hou ik van.

‘Ik heb je wel drie keer gebeld deze week, maar je nam niet op.’ zei ik tegen Diederik.
´Je bent zo saai´, antwoordde hij. ‘Je bent nooit eens straatcoach geweest.’
We zwegen een kwartier.

Toen begon Diederik:
´Daar zit ik dan
op een saai stuk strand,
met een saaie man, op een saaie stervende vis,
kijkend naar een eeuwig wispelturige zee.
Wat een verschrikkelijk leven.

Alleen met onze fantasie kunnen we uit de saaiheid breken.
Ik verzin wel wat. We schrijven een column, een boek of een onderzoek.
Om het even wat.´

En we gleden van de walvis af
en liepen naar huis,
naar ons eigen altijd saaie huis.

Geef een reactie

