Rechtse poëzie 6: Hoe weet je welke vis je ving

Rechtse poëzie is poëzie die inspeelt op de behoefte van de consument. En dan met name de digitale behoefte. Het is namelijk flink balen als je na een fijne zoekopdracht niet op de site komt waar je moet wezen. Daarom: poëzie geschreven naar aanleiding van de Google-zoektermen die naar deze blog hebben geleid.

Met in deze aflevering de volgende zoekopdracht:

hoe weet je welke vis je ving

ik ben geen dromer, ik ben geen visser,
op dagen dat ik in mijn loomheid alleen ben,
noem ik alle vogelnamen die ik ken,
maar een vogelaar ben ik ook al niet,

ik ben vaak al binnen enkele minuten klaar.

op andere dagen kan ik uren bij het wiel bij mij achter zitten
met een hengel en een emmer en verder niets
en dan, dan kijk ik wat weg, denk ik na,
over welke vogels ik allemaal ken,

welke ik nog vangen moet. dan
kijk ik of de draad al onder water gaat,
en ik verzin me gigantische schepsels, die hongerig
in mijn aas bijten. want namen ken ik niet.

vissennamen zijn voor mij als dromen,
ik vang ze wel, benoem ze verkeerd of ik benoem ze niet
en gooi ze terug.

Geef een reactie

