Rechtse poëzie

Stef Blok verwoordt het maar mooi: kunsten moeten zich meer naar het aloude economische principe van vraag en aanbod gaan gedragen. Oftewel: de kunst moet maken wat het publiek wil zien, niet andersom. En gelijk heeft ‘ie. Weg met de hippie-ideeën van die linxe Bolkestein.

En waarom niet beginnen met de poëzie? Vraag en aanbod-poëzie. Maar hoe bepaal je het aanbod? Simpel: Google-zoektermen. Als ik naar alle Google-zoektermen kijk op deze site doet het me pijn te zien dat het merendeel van de Googlelaars op deze site waarschijnlijk niet heeft gevonden wat hij of zij zocht. En dat is toch jammer? Daar komt gelukkig vanaf nu verandering in. Zoekt iemand een sombere piraat? Dan krijgt ‘ie een sombere piraat.

Met deze keer: een eenzame ziel tikte ooit de zoekterm “playmobil armpjes los” in. Hij kwam op deze blog, en vond na lang en koortsachtig zoeken niets dat wees op losse armen van een playmobilpoppetje. Maar vanaf heden zal hij voor zijn behoefte hier wel degelijk terecht kunnen. Eindelijk.

Playmobil armpjes los

Vanochtend trok ik de armen uit een playmobil-poppetje.
Het keek me aan en ik keek naar het raam waarachter kolkende
spreeuwen zich naar beneden suisden. Ik woonde in een flat.
Het appartement was klein en een beetje muffig en er
Lag nog wat speelgoed van een oude bewoner. In een doos.
Ik vond het in de kast die ik over had gekocht. En vandaag
wilde ik graag de armen heffen. Playmobil. Dat was het.
Het poppetjeshoofd heeft me ellendig lang aan staan kijken.

Ik ben daarna naar de kerk gegaan. Er stond een zwerver
bij de ingang die met een handslag de deur voor me
Opende. Hij keek verdacht langdurig vrolijk. Het is fout
Ze te wantrouwen, heb ik altijd gedacht. Maar met de jaren
leer je: dat schuurt de waarheid. Ik sloot de ogen, hoorde het gekreun
van beukenhout. Flitsen van afgevallen armen, zonder enig
gekrijs of wat dies meer zij. Een mens te zijn, zei ze,
tussen verdriet en verlangen. Buiten kolkten de spreeuwen.

2 Reacties op “Rechtse poëzie

  1. Fijne invalshoek Waanders!
    Ik zie u al voordragen op een VVD-congres. Het schijnt dat ze daar champagne drinken.
    Mooi gedicht. Ik zit te denken dat de ‘ze’ misschien ook ergens terug moet komen in de eerste strofe. Of een subtiele verwijzing. Dat maakt het net ietsje dieper.

  2. Dank! Je hebt gelijk denk ik. Ik had er moeite mee haar in te voegen, omdat ik hem graag alleen wilde houden in de eerste strofe, maar in de zin ‘Playmobil. Dat was ze.’ gaat het misschien wel. Ik ga weer even puzzelen.

    Oh, en bij de VVD noemen ze champagne liever “bubbels”.

Geef een reactie

