Muziekozie #7

Omdat het zo weer eens gaat regenen, en ik alleen mijn zomerjas aan heb gedaan. Wie ook?

het laatste geluid

de verregende markiezen
en het stoffige pianootje zeiden zacht
er is alles wat je wenst buiten
maar de eerste stappen uit het café
verraadden: er is gewoon weer storm op komst

in mijn handen had ik al die hele dag
een klein briefje gehad
ik wist – het gaat mijn wandeling
niet overleven en toch hield ik het
er stond geen boodschap van waarde op

al lopend voelde ik de woorden in mijn
hand beetje bij beetje
verdwijnen in het water

pas na het derde huizenblok kwam het
weer in zicht – ik was er nooit geweest
ik had de naam nooit opgeschreven

3 Reacties op “Muziekozie #7

  1. Dit liedje kende ik niet. Mooi.
    Bij het herlezen merk ik, dat ik het gedicht alleen mooi vind, als ik tegelijk naar de muziek luister.
    Zou dat een goed iets zijn? Ga ik over nadenken.

  2. Dat is zo’n beetje het idee van dit hele concept, dus in principe zou dat een goed ‘iets’ moeten zijn. Maar een negatievere lezing is ook prima op zijn plaats: ik probeer gebruik te maken van het melancholische/mooie van een liedje.

  3. Ik vind het wel echt een heel mooi gedichtje. (Sommige mensen vinden het woord ‘gedichtje’ wat minnetjes klinken, maar ik vind het mooi.)
    Alleen dat gevoel is weg als ik het lees zonder de muziek.

    Hetzelfde had ik bij je gedicht bij ‘Salt Peanuts’.

    Volgens mij is het goed. Het past precies.

    Het leent zich minder makkelijk voor een voordracht, misschien. Anderzijds ben ik een groot voorstander van voordrachten waarbij beeld- en geluidmateriaal gebruikt worden. (Woeptidoe!)

Geef een reactie

