Winterdijk

Een vriend en ik bouwden een winterdijk
Van klei die als het nat werd ten onderging

Onze moeders kwamen kijken
En riepen ons alle leugens toe

Van dat ons blubberspoor erg mooi was
En stevig en dat er schelpen op moesten
Tegen de regen

We stampten erop voordat de zee kwam
En renden de golven in

Een vriend en ik bouwden een ijsbreker
Die dwars door alle zeeën trok

Onze vaders riepen toe
Dat we niet te ver het water in moesten
Altijd het zelfde verhaal

Moeders luieren in de blubber op het strand
Vaders zoeken schelpen bij de zee

—-
Winterdijk is overigens geen verwijzing naar Wintertuin, het festival in Nijmegen van 24 – 28 november, waarop Op Ruwe Planken het eerste nummer van het 10-jarig jubileum presenteert, en waar ik op vrijdag de 26e zelf (kort) voordraag, maar wel een verwijzing naar Onbederf’lijk Vers van afgelopen woensdag, alwaar ik bovenstaand gedicht voor het eerst en voor het laatst voordroeg. Ik kwam er namelijk achter dat het meer een lees-gedicht is, en er moet bovendien nog heel wat aan gesleuteld worden.

2 Reacties op “Winterdijk

  1. Hey Wout, ik weet niet of je hier suggesties wenst, maar ik doe het toch. Ik zou de dijk niet ‘blubberspoor’ noemen bij die leugens van de moeders, maar misschien juist het omgekeerde: deltawerken of zo. Dan komt het nog uit de mond van de moeders. En die laatste strofe heb je misschien niet eens nodig.

  2. Hm ja, je hebt gelijk. Moeders moeten wel kunnen zien dat het een dijk is om vervolgens de opmerking over schelpen te kunnen maken. Bovendien is blubber sowieso al waterig, dus dat klopte ook al niet.

    Die laatste strofe beraad ik me ook nog op, maar weglaten doe ik denk ik niet. Een veralgemenisering, als een jengelend jongetje, lijkt me wel nodig, maar wel in iets andere bewoordingen.

    Dank voor je opmerkingen in ieder geval. Ik heb sowieso nooit echt het idee wat de functie van deze site is, een open agenda of een persoonlijk podium, of iets anders, dus alle reacties op gedichten zijn welkom.

Geef een reactie

